درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/05/30 - 14:30:5
تعداد بازدید: 1122
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

رئیس قوه قضاییه ایران: «ترامپ» احمق است
 رئیس قوه قضاییه ایران: «ترامپ» احمق است

رئیس دستگاه قضای ایران گفت: یک رئیس جمهور غیرمنطقی و نامعقول مثل ترامپ که روش نژادپرستانه او حتی در کشور خودش موجب دودستگی شده است، اسلام هراسی را ترویج می‌کند و ترور را به پای اسلام می‌نویسد. این امر غیرمنطقی بودن و بلکه حماقت او را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری انصار، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه ایران، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران با تسلیت سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمدتقی (ع) تصریح کرد: امام جواد (ع) همچون سایر ائمه دارای مکارم و علو روح و درجاتی عالی بودند و با اینکه در سن کوچکی به مقام امامت رسیدند، حکمت و علوم امامت از وجود ایشان میجوشید به نحوی که همگان حتی کسانی که قائل به امامت ائمه نبودند به علوّ درجات ایشان اعتراف می‌کردند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) که در کتاب کافی و ارشاد شیخ مفید نقل شده و مربوط به زمان پیش از ولادت امام جواد (ع) است، اظهار کرد: امام رضا می‌فرمایند (وَاللّهِ لا تَمْضی الایّامُ وَاللَّیالی حَتّی یَرْزُقَنِیَ اللّه ُ وَلَدا ذَکَرا یَفْرُقُ بِهِ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ) یعنی به خدا قسم این روزها و شبها نمی‌گذرند مگر آنکه خداوند فرزند ذکوری را روزی من خواهد کرد که میزان تمییز حق و باطل است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: روایت دیگری در کتاب کَشّی نظیر همین روایت وجود دارد که در آن می‌فرماید ( واللّه ِ لاَتَمضی الایّامُ وَاللَّیالی، حَتّی یُولَدُ ذَکر مِنْ صُلْبی یَقُومُ مِثْلَ مَقامی یُحْیی الْحَقَّ وَ یُمْحق الْباطِلَ ) یعنی ایام نمی‌گذرد مگر فرزند ذکوری از صلب من به جایم بنشیند و حق را احیا کند و باطل را از بین ببرد.

رئیس قوه قضاییه ایران با بیان اینکه این روایات دلالت بر جلالت قدر امام جواد (ع) دارد، به برخی شبهات پیرامون به امامت رسیدن آن حضرت در کودکی اشاره کرد و افزود: در این زمینه سوالاتی حتی از خود آن حضرت میشد که ایشان جوابهای متعدد قرآنی و روایی میدادند. از جمله پاسخهای ایشان استناد به آیه‌ای از قرآن کریم است. امام جواد (ع) میفرمایند ( قَالَ وَ مَا یُنْکِرُونَ عَلَیَّ مِنْ ذَلِکَ؛ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ قَالَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ (ص) (قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی) فَمَا اتَّبَعَهُ غَیْرُ عَلِیٍّ (ع) وَ کَانَ ابْنَ تِسْعِ سِنِینَ وَ أَنَا ابْنُ تِسْعِ سِنِین‏ ) یعنی در آیه قرآن آمده است که حق تعالی فرمود (بگو‌ای پیامبر، این راه من است که به سوی خدا براساس بصیرت دعوت میکنم؛ من و هرکس که از من تبعیت کرد). به خدا قسم که کسی جز امیرالمومنین از پیامبر تبعیت نکرد که ایشان در آن زمان نه سالشان بود و من هم اکنون نه ساله ام.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی دیگر پیرامون پرسش از امام جواد (ع) در باب توحید عنوان کرد: در روایت است که (سالت اباجعفر علیه السلام عن التوحید، فقلت: اتوهمه شیئا؟ فقال: نعم، غیر معقول و لا محدود، فما وقع وهمک علیه من شی ء فهو خلافه، و لا یشبهه شی ء و لا تدرکه الاوهام، کیف تدرکه الاوهام و هو خلاف ما یعقل، و خلاف ما یتصور فی الاوهام، انما یتوهم شی ء غیر معقول و لا محدود) یعنی حضرت به کسی که سوال کرده بود آیا تفکر درباره خداوند، توهم من است؟ فرمودند بلی زیرا حق نه در عقل میگنجد و نه در حد. هرچه وهم تو بر آن مستقر شود، خدا غیر از اوست. هیچ چیزی شبیه او نیست و هیچ وهمی نمی تواند او را درک کند.

رئیس قوه قضاییه ایران افزود: در روایتی دیگر آمده است (سُئِلَ‏ أَبُو جَعْفَرٍ اَلثَّانِی (ع)‏ یَجُوزُ أَنْ یُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَیْ‏ءٌ قَالَ نَعَمْ‏ یُخْرِجُهُ‏ مِنَ اَلْحَدَّیْنِ‏ حَدِّ اَلتَّعْطِیلِ‏ وَ حَدِّ اَلتَّشْبِیهِ‏) یعنی آیا اجازه داریم که بگوییم که خداوند شیئ است؟ امام جواد (ع) پاسخ میدهند بلی اما به شرط آنکه خداوند را از دو حد خارج کنی: حد تعطیل و حد تشبیه. این در حالی است که در برخی کلمات اهل سنت، بحث جسمانیت خداوند مطرح شده است باید دید فرق کلام از کجاست تا به کجا؟!

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) تفسیرهای صحیح قرآنی را بر سر سفره گسترده اهل معنا قرار داده اند ابراز امیدواری کرد که حق تعالی توفیق استفاده از معارف اهل بیت (ع) را به همه پیروان و دوستداران آن بزرگواران عطا کند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به در پیش بودن ماه ذی الحجه الحرام، حلول این ماه بزرگ را تبریک گفت و اظهار کرد: این ماه از جهت مقام عبودیت، زمان خاص آن و مناسک حج دارای عظمت بالایی است. در جلالت قدر این ماه همین بس که (ایام معدودات) که در قرآن ذکر شده است در دهه اول آن قرار دارد و خداوند برای این ایام دعوت به ذکر خود کرده است. از سوی دیگر اعیاد سعیده و همچنین ایامی نظیر عرفه که کمتر از عید نیست در این ماه قرار دارند که بر منزلت آن افزوده اند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در باب فضیلت این ایام که در کتاب المراقبات مرحوم میرزاجوادآقا ملکی تبریزی آمده است، تصریح کرد: در این روایت میخوانیم که ( ما من أیامٍ أزکی عندالله سبحانه و تعالی و لاأعظم أجراً من خیر فی عشر الأضحی قیل و لا الجهاد فی سبیل الله؟ قال ولا الجهاد فی سبیل الله الا من خرج بنفسه و ماله ثم لم یرجع ذلک بشیٍ ) یعنی نزد خدا هیچ ایامی اجری بیشتر از دهه ماه ذی الحجه ندارد. پرسیدند حتی جهاد؟ فرمودند حتی جهاد مگر جهاد کسی که خود و مال خود را در راه خدا داده و از جهاد بازنگشته است.

رئیس قوه قضاییه ایران با اشاره به روایتی دیگر که می‌فرماید (ما من ایام العمل صالح فیها احب الی الله عزوجل من ایام العشر) یعنی هیچ ایامی نیست که عمل در آن نزد خدا محبوب‌تر از ایام دهه ذی الحجه باشد، گفت: بنابراین در مییابیم که دهه اول ذی الحجه برای آنکه انسان را به کمال برساند از همه ایام مستعدتر است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه برکات و آثار این ایام به تعالی فهم و درک انسان کمک می‌کند، یاد حق تعالی در چنین ایامی را بهترین عبادت دانست و با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) خاطرنشان کرد: در این روایت آمده است که حضرت موسی (ع) در ایام (مواعده) که همان لقاء پروردگار است چنان اشتیاقی داشت که چهل شبانه روز در میقات، نه خورد و نه آشامید و نه خوابید به سبب آنکه شوق ملاقات خدا داشت. از این روایات معلوم میشود که در عمق عالم مراتبی هست و در پس پرده گرفتاریها و حسرتها، راهی برای روشنی چشم که همان لقاءالله است، وجود دارد.

رئیس دستگاه قضای ایران با بیان اینکه نباید گرفتار کثرت‌ها و مشغله‌های پیرامونمان شویم، این کثرت‌ها را موجب حسرت عظیم و غفلت از مقامات معنوی دانست و گفت: این ایام دارای ویژگی‌های بزرگی است و نمازها و اذکار مخصوصی دارد که خوب است هرکس به حد وسع خود و مجال فراغت، از آن استفاده کند.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای بهره مندی از انوار الهی، افزود: گاهی کارها و مشغله‌های فراوان، موجب غفلت از عبادت می‌شود که لازم است برای جلوگیری از این کار، برنامه ریزی داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام حج تصریح کرد: مناسک حج، عبادتی است که شاید هیچ عبادتی در اسلام این چنین دارای ابعاد گسترده معنوی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نباشد. همه اعمال حج از جمله طواف، سعی، مراسم عرفه، منا، مشعر، رمی جمرات و... اشارات مهمی دارد. اما از مهمترین ابعاد حج، اجتماع عظیم سیاسی در این مراسم است که می‌تواند به عنوان ظرفیتی عظیم برای همفکری مسلمانان جهت حل مشکلات خود به کار گرفته شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه حج، بزرگترین ظرفیت انسانی و اسلامی برای حل مشکلات مسلمانان بلکه مشکلات جهان است، عنوان کرد: متأسفانه سالیان طولانی است که از این ظرفیت استفاده‌ای نمی‌شود زیرا حکامی در آنجا حضور دارند که مانع از تحقق این هدف هستند. این حسرت بزرگی است که در این زمینه فاقد برنامه هستیم زیرا حرمین شریفین در اختیار کسانی است که نه باوری نسبت به استفاده از این ظرفیت عظیم دارند و نه از استقلال برخوردارند.

رئیس قوه قضاییه ایران ابراز امیدواری کرد که همه مسلمانان توفیق بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم حج را پیدا کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقوع برخی ترورها در اروپا و روسیه طی ایام اخیر، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ترور را در همه اشکال آن محکوم می‌کند و این در حالی است که اروپا و آمریکا در قول و عمل خود، ترور را به ترور خوب و بد تقسیم می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه ایران با بیان اینکه دنیای غرب هیچ عزمی برای از بین بردن تروریسم ندارد و از این پدیده شوم به عنوان ابزاری برای برخورد با سایر کشورها استفاده می‌کند، افزود: یکی از تئوریسین‌های آمریکایی در روزهای گذشته به صراحت گفته است که ما نباید داعش را از بین ببریم زیرا بهترین ابزار برای تحقق اهداف ما هستند. وقتی چنین اعتقادی وجود دارد باید همین وضعی که شاهد آن هستیم در دنیا حاکم باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی اظهارات ترامپ مبنی بر ربط دادن ترورها به اسلام اظهار کرد: یک رئیس جمهور غیرمنطقی و نامعقول مثل ترامپ که روش نژادپرستانه او حتی در کشور خودش موجب دودستگی شده است، اسلام هراسی را ترویج می‌کند و ترور را به پای اسلام می‌نویسد. این امر غیرمنطقی بودن و بلکه حماقت او را نشان می‌دهد. دینی که منادی آزادی حقوق انسانهاست و به صراحت و مکرر در قرآن با کشتن نفوس بی‌گناه مخالفت کرده است، امروز از سوی چنین فردی متهم به حمایت از تروریسم می‌شود. همین رویکرد است که باعث میشود تروریسم ریشه کن نشود.

رئیس قوه قضاییه ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در شعار و عمل با تروریسم مبارزه کرده و در صف اول مقابله با آن قرار دارد گفت: ایران در طول سالهای گذشته قربانی تروریسم بوده و امروز نیز در صف اول مبارزه با آن در سوریه، لبنان، عراق و هرجایی که به سوی ایران دست یاری دراز کرده باشند، حضور خواهد داشت.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به شروع کار دولت دوازدهم بر لزوم عمل دولت به وعده‌های انتخاباتی خود بویژه در بخش اقتصاد و معیشت مردم به عنوان نیاز حقیقی امروز، تأکید کرد و افزود: خوشبختانه رئیس جمهور نیز بر لزوم توجه به تولید و اشتغال تأکید کردند و امروز بین همه قوا اجماع بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد. قوه قضاییه نیز همواره اعلام کرده است که از هیچ کمکی در این زمینه بویژه در جهت تأمین امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری دریغ نخواهد کرد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8158


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن


صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان


اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند


پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس


افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان


وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است


در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم


توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن


قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد


نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو


کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی


آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین


نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه


فرا رسیدن زمان پایان اشغالگری رژیم اسرائیل


کشف اجساد 50 فلسطینی در یک گور دسته جمعی در خانیونس


کشته شدن 7 مامور گمرک در غرب پاکستان


حمایت‌ چین از روسیه؛ اختلاف پابرجای پکن-واشنگتن


تصویب کمک ۹۵ میلیارد دالری امریکا به اسرائیل و اوکراین


اردوغان پس از دیدار با هنیه از فلسطینی ها خواست متحد شوند


امریکا مشاورین نظامی بیشتری به اوکراین اعزام می‌کند


آرسنال با شکست ولورهمپتون چانس قهرمانی را زنده نگه داشت


تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد


ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه


در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.